CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, December 26, 2009

TRAVELOG EKSPEDISI KELAB KEKAL KE KENINGAU – KOTA KINABALU, SABAH - PART VI (HARI KETIGA)

TRAVELOG EKSPEDISI PART I KLIK SINI
TRAVELOG EKSPEDISI PART IIKLIK SINI
TRAVELOG EKSPEDISI PART IIIKLIK SINI
TRAVELOG EKSPEDISI PART IVKLIK SINI
TRAVELOG EKSPEDISI PART V KLIK SINI

SABTU, 19hb Disember 2009 – Hari ini adalah hari dimana kami akan meninggalkan Bandar Keningau seterusnya menyambung semula ekspedisi menuju ke Kota Kinabalu, Sabah. Pada subuh pagi tersebut aku sudah bangun seawal 5.30 pagi dan inda lagi dapat tidur-tidur lapas atu. Mengikut perancangan yang sudah ditetapkan oleh AJK Ekspedisi, konvoi akan mula bergerak meninggalkan Bandar Keningau pada pukul 8.00 pagi.
Bergambar ramai di depan Royal Hotel Keningau

Bergilir-gilir mengambil gambar

Pandangan dari sudut tepi..

Haji Gambus cukup bergaya diatas motor kesayangan beliau

Yamat cuba meniru pose Hj Gambus mengikut versinya

Setelah check-out dari Royal Hotel, ahli ekspedisi sekali lagi bersarapan pagi di Restoran Rahmat dan mendengar beberapa taklimat ringkas sebelum berangkat menuju ke Kota Kinabalu, Sabah melalui laluan Tambunan – Gunung Emas dan Penampang. Kami dengan ini tidak lupa mengucapkan ucapan ribuan Terima Kasih kepada Encik Rahmat sendiri dan kepada Restoran Rahmat miliknya, juga kepada ahli-ahli bikers dari Keningau kerana telah melayan kami dengan sangat baik sepanjang kami berada di Pekan Keningau ini. Apa yang pasti ini bukanlah kunjungan terakhir kami di Pekan Keningau ini, Insya Allah, jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, kami pasti akan datang berkunjung semula ke Pekan Keningau ini nanti.

Bergambar ramai sekali lagi di Restoran Rahmat setelah bersarapan pagi

Mendengar taklimat dan peraturan perjalanan sekali lagi dari Pengerusi Ekspedisi

Mr Ismail merenung tajam Pengerusi ekspedisi ketika menyampaikan taklimat beliau

Pengerusi ekspedisi menyampaikan peraturan dan langkah-langkah yang perlu dipatuhi dalam perjalanan menuju ke Kota Kinabalu, Sabah

Jarakkan motor biskita dengan motor di depan biskita.. jangan luan ampirr.. mungkin itulah yang disampaikan oleh beliau

Giliran Chief Marsyal kumpulan 1 Hj Malek pula menyampaikan taklimat beliau

Mendengar taklimat dan langkah-langkah untuk kebaikan bersama

Bersiap sedia untuk berangkat . .

Rombongan ekspedisi seterusnya meneruskan perjalanan menuju ke Kota Kinabalu melalui jalan Tambunan – Gunung Emas dan Penampang. Selain jalan ini, memang terdapat satu jalan alternatif lain iaitu melalui Jalan Kimanis, tetapi mengikut maklumat yang diterima, jalan tersebut terlalu bahaya untuk dilalui kerana jalan yang cukup curam dan perlu kepada konsentrasi dan kawalan yang tinggi, Keadaan kenderaan yang digunakan juga perlu berada dalam keadaan baik terutama sekali bahagian brake. Walaubagaimanapun jalan Tambunan – Gunung Emas dan Penampang yang dilalui ini sememangnya sudah cukup menyeronokkan dan mempersonakan dengan pemandangan indah yang tidak putus-putus untuk dinikmati. Cuaca yang dingin di kawasan pergunungan memang cukup menyegarkan dan terasa nyaman. Jalan yang dilalui juga cukup baik dan banyak selekoh-selekoh “S” yang menyeronokkan pemanduan terutamanya motosikal. Sepanjang perjalanan menuju ke Kota Kinabalu, banyaklah kanak-kanak kampung yang memberikan lambaian-lambaian kepada kami, mungkin sahaja mereka merasa terhibur menyaksikan motosikal-motosikal yang melintasi mereka satu demi satu. Perjalanan dari Bandar Keningau menuju ke Kota Kinabalu melaui jalan Tambunan – Gunung Emas – Penampang adalah sejauh 130 km. Di Kota Kinabalu ini, sekali lagi kami disambut oleh Abang Jeff dan geng-geng beliau dari Kota Kinabalu Bikers Community (KKBC), dan ekspedisi kami berhenti untuk berehat dan makan tengahari di Tanjung Aru Resort pada pukul 12.10 tengahari.

Haji Roslan ketika berehat di Resort Gunung Alab

Singgah sebentar di Resort Gunung Alab dalam perjalanan menuju ke Kota Kinabalu

Bangunan Resort Gunung Alab yang di misterikan imejnya

Bergambar dengan berlatarkan kabus pergunungan

Saya dimaklumkan yang Haji Gambus berada dalam keadaan sangat gembira . . Gembira pasal apa??

YAHOOO . . . akhirnya sampai jua ku ke puncak Gunung Kinabalu ani.. gembira ku ehh.. -(Oohh.. ani bukannya Gunung Kinabalu ni ji...)

Berpura-pura kedinginan dalam keadaan yang sememangnya dingin

sedang memikirkan pose beliau yang seterusnya

YDP KEKAL sedang merehatkan diri sambil menjamu selera

Sambil rehat sambil bersantai

Rosli mengambil peluang untuk bersantai habis di Resort Gunung Alab

Perbincangan ringkas di Resort Gunung Alab

Mereka-mereka yang menyaksikan konvoi perjalanan kami (gambar di pinjam/ambil/curi dari blog Mr.Arashiaero)

Kelihatan mereka melambai-lambai dengan penuh mesra kepada kami (gambar di pinjam/ambil/curi dari blog Mr.Arashiaero)

Setiap kali kami melintasi perkumpulan mereka setiap kali itulah jua kami menerima lambaian-lambaian dari mereka (gambar di pinjam/ambil/curi dari blog Mr.Arashiaero)

Lagi gambaran mereka yang melambai-lambai perjalanan kami (gambar di pinjam/ambil/curi dari blog Mr.Arashiaero)

Dibawah teduhan pokok

Berhenti untuk berehat dan makan tengahari di Taman Selera Tanjung Aru Resort

Inda puas menunggang motor, Yamat menunggang itik mainan merry go round kanak-kanak

P E A C E bro - aku sudah kekanyangan..

Penyerahan plak kenang-kenangan dari pengerusi ekspedisi kepada Abg Jeff dari Kota Kinabalu Bikers Comunity

Bersama member-member dari Kota Kinabalu Bikers Community yang ada

Tahniah kerana selamat sampai ke Kota Kinabalu

Bertukar-tukar cerita pengalaman dari Pekan Keningau

Ketika berada di basement parking Api-Api Apartment, Kota Kinabalu, Sabah

Membahagikan kumpulan mengikut apartment yang sudah di booking

Inilah pemandangan yang dapat kami ambil dari beranda apartment dimana kami menginap pada hari itu

Oleh sebab kami hanya dibenarkan check-in pada pukul 1.00 petang di Api-Api Apartment dan memandangkan masa masih jauh, kami pun meronda-ronda kawasan Kota Kinabalu sebelum kami check-in di apartment tersebut. Aktiviti diwaktu malam adalah aktiviti bebas, maka bertaburanlah ahli-ahli KEKAL mengikut haluan masing-masing, sama ada untuk pergi ke Centrepoint, Wisma Plaza, 1 Borneo atau Pasar Malam membeli barang-barang untuk dibawa pulang pada keesokan harinya.