CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, December 31, 2010

The Last Sunset Of 2010



Group Hugs photo credited to Anak Nayi Na

Tuesday, December 28, 2010

INDONESIAN DAY : "UNITY IN DIVERSITY" - PART V / V

Persembahan Musik Angklung dari kanak-kanak, anak kecil ini banyak menarik perhatianku kerana menyertai hampir kesemua persembahan-persembahan mereka yang melibatkan kanak-kanak

Persembahan musik Angklung dari mereka ternyata berjaya menarik minat ku untuk mendengar persembahan mereka, mereka sememangnya mempunyai bakat yang besar. tahniah kepada pelatih-pelatih yang telah melatih anak-anak ini.

Semasa era kerajaan koloni Belanda di Indonesia (Dutch East Indies), permainan Angklung telah diharamkan kerana ianya mampu membangkitkan semangat kominiti-komuniti rakyat ketika itu sehinggakan populariti permainan angklung jatuh dan hanya dimain bagi kanak-kanak pada era ini.

Tarian Tradisi Jawa - Dolanan Anak-Anak, sedikit berbeza dengan dolanan anak-anak dari Bali

Lirik-melirik sesama rakan kiri dan kanan, memang unik..

Salah satu persembahan yang cukup menghiburkan dan sangat unik dalam perhatianku, ianya menggambarkan kegembiraan kanak-kanak yang bermain bersama rakan-rakan mereka yang lain

Seterusnya adalah persembahan Tarian Tradisi Lampung - Sigeh Penguten (Tari Sembah)

Tarian Sigeh Penguten biasanya dibuat dalam kumpulan 5 orang dengan kedudukan menegak dengan penari yang berada dihadapan di panggil sebagai Ratu

Penari paling depan yang di panggil Ratu itu akan membawa sebuah kotak kecil yang berisi sekapur sirih dan akan mempersembahkannya kepada tetamu-tetamu kehormatan sebagai ungkapan rasa hormat antara tuan rumah dan juga tetamu.

Masyarakat Lampung mempunyai pelbagai cara bagi menghormati orang lain sama ada mereka itu secara individu ataupun berkumpulan, salah satunya adalah dengan melalui tarian.

Penari bagi tarian ini akan mengenakan pakaian khas bewarna putih dan dihiasi dengan hiasan-hiasan tertentu.

Di kepala penari diletakkan perhiasan "Siger", iaitu mahkota yang berbentuk seperti tanduk, Di bahagian bawah bahu pula akan dipakaikan "Gelang Burung" iaitu hiasan yang berbentuk burung bersayap yang diikatkan di lengan kiri dan kanan.

Tarian Sigeh Penguten merupakan tarian yang berbentuk lemah gemalai yang dialunkan dengan alunan musik dengan beberapa posisi dari posisi berdiri hinggalah kepada posisi duduk

Tarian Sigeh Penguten biasanya dilakukan bagi menyambut atau mengalu-alukan kedatangan tetamu dan menghormati mereka, ianya juga turut dipersembahkan dalam majlis-majlis perkahwinan bagi masyarakat-masyarakat Lampung

Pada mula asalnya, Tari Sigeh Pengutan merupakan Tari adat istiadat Lampung yang dipersembahkan untuk menyambut kedatangan raja-raja dengan mengenakan pakaian adat gadis Lampung yang lengkap.

Dengan iringan musik, penari Tarian Sigeh Penguten akan menggerakkan bahasa tubuh mereka yang memancarkan antara kelembutan dan juga ketegasan.


Diatas adalah persembahan-persembahan yang dibuat oleh anak-anak kecil dari Indonesia. Selain mempersembahkan dan memperagakan pakaian tradisi mereka, mereka juga tampil mempersembahkan beberapa tarian iaitu Tarian Tradisional Jawa – Dolanan Anak-anak dan juga Tarian Lampung yang sememangnya tidak dapat dinafikan cukup menarik perhatian dan juga menghiburkan mereka yang hadir menyaksikan.

Selain itu, persembahan musikal tradisi Angklung mereka juga tidak kurang hebatnya berbanding dengan persembahan Angklung dewasa dengan membawakan beberapa lagu. Mereka berjaya membawakan lagu My Heart Will Go On, Can’t Help Falling In Love dan Auld Lang Syne dengan alatan Angklung mereka dengan jayanya dan berjaya mendapat tepukan gemuruh daripada mereka-mereka yang datang hadir menyaksikan persembahan mereka.

Secara keseluruhannya, saya memang cukup berpuas hati dengan persembahan dan layanan yang telah diberikan dalam acara ini yang mana ianya sedikit sebanyak telah memberikan gambaran sebenar mengenai kesenian serta tradisi dan kebudayaan dari Negara Indonesia itu sendiri sesuai dengan tema mereka pada acara tersebut iaitu "Amazing Indonesia: Celebration of Diversity".

P/S: Kebanyakan maklumat dan info diperolehi dari buku panduan acara Agenda Indonesian Day dan beberapa sumber dari internet, kesalahan fakta dan maklumat mungkin berlaku tanpa disengajakan.


sumber rujukan:

http://blog.ugm.ac.id/2010/11/04/ujian-tengah-semester-mata-kuliahdasar-dasar-ilmu-budaya-bismillahirrohmanirrohiim-penyambutan-tamu-dengan-tari-sigeh-penguten/

http://id.wikipedia.org/wiki/Angklung

Saturday, December 25, 2010

INDONESIAN DAY : "UNITY IN DIVERSITY" - PART IV / V




















Kanak-kanak juga tidak ketinggalan bagi sama-sama memeriahkan acara memperkenalkan budaya dan tradisi negara mereka dengan turut sama menyertai beberapa persembahan.

Seramai 38 orang kanak-kanak juga terlibat dalam persembahan pakaian tradisi mereka dimana mereka tampil memperagakan pakaian-pakaian tradisi mereka seperti pakaian tradisi Jawa, Sulawesi, Lampung, Sunda, Madura, Batak, Bali, Ponorogo, Padang, Dayak, Makasar, Kalimantan dan juga Melayu.

Walaupun mereka tampil berbilang kaum dan juga bangsa, namun mereka tetap bersatu dalam perpaduan mereka sesuai dengan moto negara mereka “Bhinneka Tunggal Ika” (Unity in Diversity) yang menjadi acuan dalam membentuk negara mereka. (Bersambung – PART V)

INDONESIAN DAY : "UNITY IN DIVERSITY" - PART III / V

Salah seorang diantara ramai-ramai penari dari penari tarian tradisi Acheh - Bungo Jeumpa, setelah melakukan sedikit research dilaman youtube dan beberapa website, tarian yang saya saksikan ini seperti mempunyai kesamaan dengan Tarian Saman yang juga berasal dari Acheh.

"Bungo Jeumpa" - ada juga yang menyebutnya sebagai "Bungong Jeumpa" yang membawa maksud Bunga Chempaka atau "Bungo Teuleubèh" yang membawa maksud Bunga Istimewa

Tidak banyak maklumat yang dapat ku perolehi mengenai tarian ini, walaubagaimanapun persembahan dari tarian yang dikatakan berasal dari Nanggroe Acheh ini adalah diantara persembahan tarian kegemaranku kerana keunikannya

Inilah alat musik yang dinamakan Angklung

Persembahan Angklung dari golongan dewasa

Angklung adalah alat musik berasal dari Indonesia yang diperbuat daripada bamboo yang menjadi permainan tradisi masyarakat Sunda sejak sekian lama

Angklung biasanya digetarkan agar ia berlaga antara dua bahagian. Angklung tidak dipukul tetapi ia menghasilkan bunyi apabila kedua bahagian alat muzik ini berlaga ketika ia digetarkan.

Disebabkan setiap alat hanya menghasilkan satu nada, ia memerlukan sekumpulan angklung bagi menghasilkan irama yang lengkap.

Dua orang yang menyanyikan lagu semasa persembahan kulintang - salah satu music tradisi Minahasa Sulawesi Utara

Kata Kulintang / Kolintang datang dari bunyi Tong (nada rendah), Ting (nada tinggi) dan Tang (nada biasa)

dalam bahasa tempatan, jika seseorang mengajak untuk bermain Tong-Ting-Tang ia akan berkata:"Manemo Kumolintang", yang akhirnya ditukar menjadi kolintang/Kulintang

Walaubagaimanapun Kulintang dipanggil Kolintang oleh masyarakat Maranao di kepulauan Filipina dan Sulawesi sendiri, Kulintang & Gulintangan bagi masyarakat Sabah, Brunei dan kepulauan Sulu, dan juga dipanggil "Totobuang" bagi masyarakat di kepulauan Maluku Indonesia.

Sekumpulan penari-penari yang menarikan tarian Tradisi dari Sulawesi Selatan yang dinamakan Tari Angin Mamiri

Dinamakan Tari Angin Mamiri kerana mengambil nama lagu asal yang digunakan semasa tarian iaitu "Angin Mamiri"

Tidak banyak maklumat yang dapat ku perolehi mengenai Tarian Angin Mamiri ini, walaubagaimanapun tarian ini juga mempunyai keunikannya yang tersendiri dan sangat menghiburkan untuk disaksikan.

Persembahan tarian tradisi dari Sunda Jawa Barat yang dinamakan Tari Merak, merupakan tarian yang khusus bagi kaum wanita

koreografi tarian adalah dari inspirasi dari kecantikan si burung merak

Ramai yang tersalah anggap dengan mengatakan tarian ini menggambarkan kehidupan dan keceriaan burung merak betina, padahal sebenarnya mengisahkan tentang burung merak jantan yang terlalu takjub dengan kecantikan dirinya dalam memikat si merak betina.


Dengan membawakan tema "Amazing Indonesia: Celebration of Diversity", Acara tersebut juga turut menyajikan beberapa acara kesenian dan kebudayaan melalui kraftangan-kraftangan dan juga makanan-makanan tradisional selain persembahan kebudayaan tarian dan musikal mereka.

Pengunjung-pengunjung yang datang menyaksikan persembahan mereka berpeluang untuk menyaksikan persembahan-persembahan tarian Asli dan Tradisional seperti Tarian Asli Jawa – Jaran Kepang, Tarian Traditional Bali – Tari Mergapati, Tarian Yapong, Tarian Lampung, Tarian Dolanan, Tarian Bungo Jeumpa, Tarian Merak juga persembahan-persembahan musikal seperti Gamelan, Kulintang dan Anklung.

Antara tarian-tarian yang banyak dipersembahkan, Tarian Tradisional Jawa – Dolanan Anak-anak dan Tarian Traditional Aceh – Bungo Jeumpa lebih banyak menarik perhatianku kerana keunikan serta persembahannya yang lebih menceriakan dan harmoni. Persembahan-persembahan lain juga tidak kurang hebatnya dan juga menghiburkan. (Bersambung – Part IV).

tempat rujukan:

http://id.wikipedia.org/wiki/Budaya_Indonesia

http://id.wikipedia.org/wiki/Kulintang

http://id.wikipedia.org/wiki/Gamelan

http://gentra.lk.ipb.ac.id/2010/03/14/