CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, July 02, 2008

My Diary : Apa Yang Ku Buat Masa Cuti Penggal Persekolahan Ke-2??



Assalamualaikum Warahmatullahi Wa Barakaatuh, Al-hamdulillah, kembali lagi saya di alam siber yang maya ani, dengan tajuk pengemas kinian yang lain daripada yang lain yang payah kan di dapati di blog-blog yang lain setelah sekian lama menyepikan diri tanpa update-update terkini dari pembaca-pembaca/pengunjung-pengunjung setia blog saya yang serba kekurangan ani. Kembalinya saya kali ani ingin berkongsi pengalaman yang indalah seberapa siuknya di waktu percutian penggal persekolahan ke-2 ani, walaupun pada hakikatnya kami bertugas di waktu tersebut.
What's Up With That Pics : Ada apa arah gambar diatas atu?? dan apa kana mengananya dengan percutian penggal persekolahan ke-2 ani? sakitkah aku? Well..Al-hamdulillah segala puji bagi Allah, cuti penggal ke-2 ani ku hadapi dengan badan sihat wal-aafiat disamping orang tersayang, Ubat-ubatan diatas adalah bakas ku sempena cuti penggal yang pertama, masa atu aku kana batuk yang mengambil masa up to 2 bulan labih untuk hilang sepanuhnya, bukannya sanang bila nikmat sihat atu ditarik dalam masa 2 bulan labih atu atu, 2 kali ku turun hospital berjam-jam menunggu giliran dan menunggu ubat dan 1 kali ke klinik swasta. Tapi Allah masih lagi alum mengizinkan aku untuk sembuh masa atu, sampai aku kana kuligata (gatal-gatal badan) sampai 3 hari akibat side effect codeine yang ada dalam ubat batuk atu. Syukur jua siang inda timbul, kalau inda ada yang begaru-garu time keraja. Iatah, di waktu aku planning kan ke klinik kali-2 untuk mengadu batuk yang masih alum baik campur kana kuligata lagi, ditakdirkan (aku inda suka menggunakan istilah kebetulan) Doktor klinik atu inda ada untuk hari atu atas sebab-sebab tertentu, atu kan ready udah duit ubat untuk atu. Iatah balik kerumah inda tahan punya pasal terclick di fikiran ku mencari petua-petua sakit batuk ani dalam internet, dan terjumpa beberapa petua, last-last ku cuba satu petua yang paling sanang bagiku : 2 SUDU MAKAN MADU + SETANGAH GALAS AIR SUAM + 1-2 BIJI LIMAU NIPIS/KAPAS, dan dalam masa 3-4 hari ada perubahan positif lapas atu, jadinya ku taruskan lah sampai hilang atau baik batuk atu, syukur al-hamdulillah..Sesiapa yang ada masalah kesihatan dan mencari petua-petua boleh lah melawat arah link ani :
.
.





Di waktu lapang macam ani kalau inda ada apa-apa yang kan di buat, aku kadang-kadang menganalisa kemampuan kamera Canon Power Shot A460 ku, sampai berpuluh-puluh gambar ku ambil untuk mencari kelainan yang ada, sebabnya kata urang bila diri sudah mendapati kelemahan yang ada dalam kamera ani, ia akan memudahkan atau menguatkan lagi niat diri ani untuk kan memiliki kamera DSLR,

Diatas atu adalah beberapa gambar bertaraf di bawah bawah bawah beginner, try test teknik zoom dan cahaya, kalau urang yang "KAKI" dalam bidang ani pasti dapat meneka apa yang aku mahu sebanarnya untuk gambar yang "INDA MENJADI" atau "HAPPENING" atu.

Cakap pasal kamera ani, dalam cuti ani jua ku round bandar dari YY ke BSB ke Kiulap mensurvey kamera ani, thanks kepada beberapa informer yang membagitau aku lokasi kadai Guan Chuan ani jua. so far ani aku sudah tertarik dengan Nikon D60, budget sudah pun ada, tinggal menunggu masa saja lagi..tambahan lagi bulan Julai ani adalah bulan paling sesuai untuk membali sebab bulan ani pasti banyak acara-acara menarik sempena hari puja usia kebawah duli nanti, inda kira siang ataupun malam..




Cuti kali ani aku mengambil kesempatan mengemas bilik yang bejurit dengan keratas-keratas, mana-mana lubuk yang ada sampah atu di bersihkan umpama aku menscan virus dalam komputer dan mendefreg selapas atu, aku pun inda sangka banyak rupanya sampah dalam bilik ku ani, jadinya batah-batah ani tidur dengan sampah tah ku ni..he..he.. kidding. Siap selasai lapas atu, sampah atu ku tunu sebab banyak keratas-keratas yang mesti dihapuskan mengikut kaedahnya untuk menghormati ayat-ayat Al-Quran.


Lagi satu aktiviti di waktu cuti ani adalah membaca 2 buah buku diatas, sebuah buku ilmiah bertajuk "KESILAPAN DAN KEKELIRUAN YANG SERING TERJADI KETIKA SOLAT" dan sebuah novel PTS "SALJU SAKINAH", buku ani masih alum lagi habis di baca dan masih lagi membaca masa ani. Mungkin dalam masa 2-3 minggu ani insya Allah kalau di izinkan Allah selasai dibaca..



Cuti ani jua aku mengambil peluang kesempatan meng UPGRADE PC Desktop, memandangkan Hard Disk 320GB inda lagi dapat menampung isinya, capat panuh bah, aku ani lagi jenis malas kan memburn balik-balik.. , Iatah ku tambah tah lagi 500GB (hardisk utama) campur 320GB lama ani nanti jadi 820 GB tia, tapi based pengalaman ku tukar-tukar hardisk ani, hardisk 500GB ani pun macam nada saja panuh ni ulih ku, liat tah saja nanti.., Jadinya ku taruskan lah upgrade tarus memorynya dari 2GB ke 4GB..Ani masih lagi di kadai PC ku ani menunggu stock..,Sekarang ani pakai notebook lah saja dulu.., Ani pun adalah punca utama aku batah inda update blog ani sebab segala gambar dan data dalam Hardisk diatas atu..






Siapa tahu apa bangsa helikopter ani, kalau urang-urang muda sekarang ani maybe inda tau helikopter lagenda ani, entah kenapa gatal hati ku kan mengenang semula kisah AIRWOLF ani, Suatu ketika dulu masa kanak-kanak umur masih satu digit, aku bercita-cita untuk memiliki helikopter ani. iatah kalinya ku terjumpa boxsetnya 3 season dikadai atu taruslah ku bali, ani baru start season 2 ku liat, pure-pure macam mliat baru aku ah, langsung inda ku ingat lagi episode-episode lama atu, terus terang aku katakan Airwolf adalah helikopter paling seksi didunia walaupun ia hanyalah sekadar helikopter biasa yang di tokok tambah sampai menjadi lagenda. Jadinya dimana tah sekarang Airwolf ani? wujud masihkah? atau kana simpan dalam Muzium untuk pameran? Seperti yang aku tulis diatas tadi Airwolf hanyalah sekadar helikopter biasa yang ditokok tambah model jenis BEL 222, menurut sumber selepas penggambaran Airwolf tamat pada sekitar tahun 84-86 (inda pasti) , segala "body kit" nya di tanggalkan dan Airwolf yang bukan lagi Airwolf ani dijual kepada sebuah pertubuhan bulat sabit (sumthing like that lah) di Jerman, Dan yang tragiknya ia musnah dalam satu misi keselamatan di sana. ish..ish..sedih..

Lastly penghujung cuti baru tah kan membuat PM, typical urang Brunei..he..he, actualynya kan di buat masa time cuti banar-banar plang, but it ended di buat 1 jam setangah bila kan turun keraja..he..he..apalah..:)

KEWANGAN : Apa kan dikata, bulan ani aku paling banyak berbelanja sejak aku tinggal dan menetap dalam dunia ani, you know what i mean kan? aku sendiri inda percaya, dan yang pasti segalanya berlaku diluar perancanganku dan dugaan ku, memang segalanya sudah di takdirkan.

EMOSI : Emosi ku bercelaru pada cuti ani, dan menjelang penghujung cuti my emosi berada dalam tahap menyedihkan kalau sesiapa yang tahu. Iatah aku membuang rasa mengemas bilik apa, ke bandar survey kamera DSLR, entah kenapa persekitaran yang ku lalui masa atu, visual yang ku nampak amat mengguris emosi, lagu di kadai memainkan lagu tema urang frust saja, nasib baik aku ani urang kuat makan eh silap kuat iman, kehidupan mesti jua di teruskan, kesenangan pasti datang setelah melalui kesukaran, bukankah ada firman Allah menerangkan macam atu.

HSO Organization Ltd : " Cara yang paling baik bagi mengaktifkan diri anda, adalah memberi tugas kepada diri sendiri " - Alex Osborn

0 comments: